نقشه جامع علمي در حوزه سلامت در حال نهايي شدن است
لاريجاني افزود: چرخه علم و نوآوري از علم و نوآوري تشكيل ميشود، بنابراين نميتوان گفت كه علمي را رصد ميكنيم كه كاري به نوآوري ندارد، در حقيقت بايد سمتي رويم كه دانش مبتني بر نياز باشد و مشكلي از كشور را حل كند.
وي با تاكيد بر اينكه سرعت ما در زمينه توليد علم مطلوب بوده است، خاطر نشان كرد: هر چند در اين زمينه كشور عربستان در حال برنامهريزيهاي جدي است ولي بايد توجه داشته باشيم كه پتانسيل كشور ما هم كم نيست و در سطح منطقه، كشور تركيه در توليد علم سهم دارد كه البته به نظر ميرسد با توجه به اين نقشه از آنها نيز پيشي بگيريم.
وي با اشاره به رتبه علمي كشور گفت: از سال 1996 تا 2006، 27 رتبه، صعود علمي داشتهايم.
دكتر لاريجاني افزود: در بازه 15 ساله تعداد پنتتهاي خارجي ايران 114 است كه 41 پتنت مربوط به حوزه سلامت و علوم زيستي است كه اين تعداد در مقايسه با جهان بسيار ناچيز است، البته از آنجايي كه در توليد علم سرعت خوبي داشتهايم به نظر ميرسد در سالهاي آتي وضعيت پتنتها نيز رشد يابد.
وي با اشاره به ميزان اعتبارات پژوهشي، تصريح كرد: در طول سالهاي گذشته در اين زمينه با برنامه و كشورهاي پيشرفته خيلي فاصله وجود دارد به گونهاي كه سهم پژوهش از اعتبارات در كشور ژاپن سه درصد است در حالي كه سهم ما 9/0 درصد است.
وي با تاكيد بر اينكه سهم پژوهشي كشور از GDP سهم قابل قبولي نيست، خاطر نشان كرد: براي طي سير جهشي بايد به اين موضوعات توجه جدي شود.
رييس شوراي سياستگذاري وزارت بهداشت با اشاره به اهداف برنامه توسعه علم و فنآوري كشور ژاپن، گفت: جهش كوانتومي در كشور و ايجاد دانش، پيشرفتهاي وسيع در علم و فنآوري پيشرفته، ژاپني نوآور، سلامت عالي در سطح ملي و در تمام طول عمر و ايمن ترين ملت دنيا از اهداف نقشه آن كشور است.
وي با بيان اينكه صاحبنظران در تدوين نقشه كشور به اين اصل رسيدند كه يكي از اهداف نقشه برخورداري از جامعه سالم باشد، اظهار كرد: توسعه علمي، ايجاد جامعه سالم، پاسخگو بودن نظام سلامت، تامين عادلانه برخورداري از خدمات و ساماندهي تربيت نيروي انساني از جمله رسالتهاي وزارت بهداشت است.
وي با بيان اينكه براي دستيابي به اهداف بايد مولفههاي آن توجه و قدم برداريم، تصريح كرد: اهداف چشم انداز علم و فنآوري در حوزه سلامت توليت و ارائه خدمات سلامت تامين توليد و توزيع عادلانه منابع مالي و ظرفيت سازي نيروي انساني موردنظر سلامت ميباشد.
دكتر لاريجاني با تاكيد بر اينكه ما نميتوانيم در همه مقولات اول شويم، تصريح كرد: بنابراين ميتوان زمينههايي كه توانايي بهتري داريم را مورد توجه قرار دهيم تا پله پرشمان باشد.
وي با اشاره به شناسايي حوزههاي اولويت دار وزارت بهداشت، گفت: مديريت، سياستگذاري، ارتقاي سلامت و آموزش پزشكي، اقتصاد و فنآوري اطلاعات از حوزههاي اولويت دار است.
لاريجاني افزود: ديد جامعه نگر در آموزش پزشكي، يادگيري هدايت شده توسط افراد، يادگيري بر مبناي مساله، تغيير شيوههاي ارزشيابي دانشجويان، توجه روز افزون آموزش پزشكي و ... از حوزههاي اولويت دار آموزش پزشكي است.
رييس شوراي سياستگذاري وزارت بهداشت، كاهش انباشتهاي راهبردي، كمبود مديران و اساتيد حرفهيي و متعهد، فقدان تقاضاي جذاب و عدم اعتماد به مراكز مطالعاتي و شركتهاي موجود را از جمله چالشهاي مديريتي نظام سلامت عنوان كرد و افزود: بايد در آموزش عالي نظام، اعتباربخشي جدي گرفته شود.
وي با بيان اينكه ماموريت نظام آموزشي، تربيت نيروي انساني توانمندي است كه پاسخگوي نيازهاي سلامت و متخلق به اخلاق حرفهاي و اجتماعي باشند، اظهار كرد: بايد با اين ديدگاه نظام آموزشي خود را سامان دهي كنيم.
لاريجاني در خاتمه تاكيد كرد: در وضعيت اضطراري بايد براي دستيابي به اهداف انعطاف پذيري داشته باشيم
انجمن علوم پرتونگاری ایران ؛ شاخه آذربایجان شرقی ؛ انجمن صنفی کلیه پرتوکاران شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی است .